In de voetstappen van mijn Guru: Interview Rajni Ghiraw - Monsoon Foundation
819
post-template-default,single,single-post,postid-819,single-format-standard,qode-core-1.1.1,suprema child-child-ver-1.0.0,suprema-ver-1.8,qodef-smooth-scroll,,qodef-smooth-page-transitions,qodef-blog-installed,qodef-header-standard,qodef-fixed-on-scroll,qodef-default-mobile-header,qodef-sticky-up-mobile-header,qodef-dropdown-default,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive
 

In de voetstappen van mijn Guru: Interview Rajni Ghiraw

foto Sarah van Soldt

In de voetstappen van mijn Guru: Interview Rajni Ghiraw

Door Sarah van Soldt

In de voetstappen van de Guru, kiest ze haar eigen pad. Dat is heel duidelijk als je Rajni Ghiraw ontmoet en aan het werk ziet. Een zelfbewuste vrouw met een dankbare bagage. Rajni beheerst maar liefst drie Indiase klassieke dansvormen, waarin ze een examen heeft afgelegd onder begeleiding van Guru Chandrawatie Sukhai. Na een loopbaan van 60 jaar in de Indiase danskunst in Nederland is mevrouw Sukhai afgelopen zomer onverwachts overleden. Een groot verlies voor haar leerling Rajni Ghiraw, maar desondanks brengt dit ook veel kracht om nieuwe uitdagingen te accepteren in de dans.

Nieuwe grenzen, nieuwe wegen
‘Ik heb het gevoel dat ik mijn grenzen eindelijk kan verleggen en durf te doorbreken. Dat is wat dit choreografie traject bij mij heeft losgemaakt. Dat heeft ook wel een beetje te maken met het feit dat mijn Guru (red. Chandrawati Sukhai, 1935-2017) is overleden, zij was altijd sterk aanwezig in mijn danscarrière. Als ik iets deed, optredens of bij het oprichten van mijn eigen dansschool, ik vroeg haar altijd om toestemming. En dat is nu een beetje weg. In het begin was het heel moeilijk, dat is het nog steeds. Maar ik heb wel het gevoel dat ze bij mij is en dat ze over ons waakt. Nu moet ik voor mezelf nu gaan bepalen wat kan en wat kan niet, wat voelt goed en wat niet. Dit voelt goed.’

Trance en Kathak?
‘Ik denk terug aan mezelf als meisje van ongeveer 14 jaar, voor de pc, waar ik Pirates of the Caribbean zag met daarin het nummer van Tiësto, ik hou ook heel erg van trance. Toen zag ik het al helemaal voor me, danseressen in een Kathakkostuum die al draaiend het podium op komen. Nu wat jaren verder kan ik dit idee met Nita Liem verder uitwerken, zonder de authenticiteit van de Kalā, de kunst waar ik verliefd op ben geworden, te verliezen.’

Borgen in de samenleving
Rajni benoemde haar dansambitie in het inschrijfformulier van traject als:
’De Indiase klassieke dans in de samenleving borgen.’
‘Iets wat ik heel erg jammer vind is dat het Hindoe zijn door men vaak met de TDD- feesten (Tamakoe Daroe en Doksa feesten) en Bollywood geassocieerd wordt. Onze cultuur is zoveel rijker dan dat. We hebben een hele rijke Hindoeïstische filosofie. Indiase klassieke dans is geen entertainment. Het is zodanig ontworpen om ons bewustzijn te verruimen. Onze dans straalt dat, beeldt dat echt uit! Hoe mooi zou het zijn als de samenleving zich nog bewuster wordt van deze rijkdom?’

Khichari
‘Ik merk dat in dit choreografie traject verschillende talenten bij elkaar komen. En als je daar één mengelmoes van maakt -in de Indiase keuken noem je dat Khichari- dan wordt het een hele lekkere rijst. Dit is het gevoel wat ik heb bij deze klas van Nita Liem. Ik zie steeds meer creativiteit naar boven komen, het is heel erg leuk dat je dit samen mag delen.’, aldus Rajni Ghiraw.

Benieuwd naar deze samenkomst? Kom naar Monsoon Jam op 26 januari 2018 in Theater de Vaillant en ervaar het Indiaas danslab o.l.v. Nita Liem.

foto Sarah van Soldt

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.